Groothandel

Collega Angelique en haar thuiswerkplek

Geschreven door Wendy Senssen | Jan 12, 2022 10:43:39 AM

Zoals bij veel bedrijven, hebben een aantal collega’s van BONFIX hun kantoorplek ingewisseld voor een thuiswerkplek. Angelique heeft in maart 2020 haar vaste bureaustoel op de afdeling verkoop binnendienst bij BONFIX ingeruild voor een thuiswerkplek en is sindsdien volledig vanuit huis aan de slag voor BONFIX. Naomi en Wendy gingen op de koffie bij Angelique om te zien hoe zij onze klanten te woord staat vanuit huis.

Hoe zag je dag er uit voor de coronacrisis?

In die tijd begon ik nog om 08:00 uur en werkte ik tot half 6. Ik was om 8:00 in Zwolle en startte direct met het bevestigen van orders, beantwoorden van mail en telefoontjes. Ik had op dat moment een eigen werkplek met collega’s om mij heen. 

Wat is het verschil tussen werken op kantoor en werken vanuit huis?

Voor mij scheelt het tijd in de ochtend en in de avond, omdat ik geen reistijd heb naar ons hoofdkantoor in Zwolle. In principe is er niets veranderd aan mijn werkzaamheden. Thuis kan ik alle taken uitvoeren zoals ik dit ook op kantoor deed. Ik mis eigenlijk niks, laat ik het zo zeggen. 

Behalve je collega’s!

Tuurlijk heb ik gewoon contact met mijn collega’s. Ik zie ze lijfelijk niet zo veel, maar ik spreek ze telefonisch en per mail. Zelf vind ik dat er niet heel veel verschil is tussen thuiswerken en op kantoor. 

Wij hebben geen kinderen wat vaak toch voor afleiding kan zorgen. Onze twee hondjes Hugo en Youp zijn in de ochtend met de baas mee, in de middag komen ze samen thuis. Ik vereenzaam dus niet! Ze zoeken zelf een plekje en ik heb daar geen last van. Ik kan heerlijk mijn werk doen, lekker gefocust zonder dat ik teveel ruis om mij heen heb.

Vind je het niet vervelend dat je 24/7 thuis bent?

Nee, daar heb ik geen moeite mee! Wat dat betreft vind ik dit ideaal! Het komt ook omdat ik alles heb om mijn werk te kunnen doen. Ik snap dat het thuiswerken lastiger kan zijn, wanneer je niet de gepaste middelen hebt om je werk uit te voeren.

Welke stappen heeft BONFIX genomen om jou te helpen met je thuiswerkplek?

Alles is door BONFIX aangeschaft. Op mijn geïmproviseerd bureau staan twee schermen, een printer en een telefoon. Daarnaast wordt er in alles meegedacht. Heb ik een pak papier nodig, dan wordt dit voor mij geregeld. Mochten er technische problemen zijn, dan is het IT bedrijf waar wij klant van zijn makkelijk via mail of telefoon te bereiken. Problemen zijn zo opgelost. 

De lijntjes zijn kort, ook intern, waardoor het niet anders voelt dan werken op kantoor. 

Wat levert het thuiswerken je persoonlijk op?

Elke dag een uur reistijd, dat zijn drie uur per week wat ik nu overhoud voor mijzelf. Normaal verlaat ik als een van de laatsten ons hoofdkantoor en sluit dan samen met een collega alles af. Voordat je thuis bent is het toch al snel 19:15. Nu, wanneer ik nu om 18:00 klaar ben met werken, ben ik ook echt klaar. 

Stel je voor, in de toekomst vervalt het advies om thuis te werken, zou je dan toch nog een x aantal dagen vanuit huis aan de slag willen?

Als die mogelijkheid er is zou ik dat graag willen! Misschien 1 a 2 dagen thuis, afwisselend met kantoor. Bij BONFIX kan veel in overleg en er wordt echt naar je geluisterd. 

Maar als Marcel van Buul zegt ‘dat kan niet’, dan ga ik ook gewoon drie dagen naar kantoor. 

Voor corona waren er veel bedrijven die hun werknemers graag op vaste tijdstippen op een bepaalde plek op kantoor wilde hebben. Niet iedereen blijkt dit dus te kunnen of fijn te vinden. Door deze pandemie zijn we anders gaan kijken naar de klassieke ‘werkplek’. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik het ontzettend fijn vind om vanuit huis te werken. 

Denk je dat onze klanten het zouden kunnen opmerken dat je thuiswerkt?

Soms moet ik een klant doorschakelen naar een collega, ik benoem dan wel dat ik vanuit huis werk en niet kan zien wie er in Zwolle aanwezig is. Alleen dan weet de klant het. Voor de rest merkt de klant geen verschil en is het ook niet nadelig voor de klant. 

Wanneer er een los product opgestuurd moet worden dan kan ik niet even het magazijn in lopen en het product opsturen. Dan geef ik aan mijn collega op kantoor door, welk product er naar wie moet worden opgestuurd. De klant ontvangt ook dan gewoon zijn product de volgende dag.

Welke tip geef je mensen die thuiswerken?

Voorheen had ik mijn werkplek ingericht op de eettafel, maar ik en mijn man kwamen er al snel achter dat dit niet ideaal is. Toen heb ik een improvisatie bureau laten maken in de woonkamer. Het is wel fijn als je een aparte plek kunt inrichten, of een plekje hebt waar je het kunt laten staan. Ik hoef niet nog in de avond alles op te ruimen of in de ochtend op te bouwen. Ik denk dat dat wel een goeie tip is voor de thuiswerkers. Een vaste plek geeft mij rust. 

En maak het zo comfortabel mogelijk voor jezelf. Thuis draag ik lekker slippertjes, dat zou ik op kantoor niet zo snel aantrekken. 

En voor de werkgever? Welke tips geef je hun?

In eerste instantie was er binnen BONFIX twijfel of de verkoop überhaupt wel vanuit huis kon werken. Dit zou voor het eerst zijn dat een verkoper binnendienst vanuit een andere plek zou gaan werken. Nu zien we dat dit prima kan en voor velen zelfs een oplossing is. 

Ik denk dat veel werkgevers toch wel kunnen overwegen, of het niet voor meer medewerkers in verschillende functies kan. Als jij je erin verdiept, zie je dat er veel mogelijk is.